Spring menu over

Om kurset

På kurset får I som personalegruppe/enkeltpersoner et tilpasset forløb målrettet netop jeres målgruppe og faglighed. Vi tager udgangspunkt i jeres problemstillinger og hverdag, og målretter kurset til netop jeres daglige praksis.

Kurset giver en kort grundlæggende introduktion til alternativ og supplerende kommunikation (ASK) som begreb, for efterfølgende at dykke ned i et bredt udsnit af de teknologiske ASK hjælpemidler, som vi i dag har til rådighed. Først og fremmest forskellige typer af talemaskiner og apps, men også teknologier som understøtter sociale medier og virtuel tilstedeværelse. Fokus vil være på brugsværdien og de praktiske anvendelsesmuligheder for de borgere I arbejder med.

Ligeledes vil vi på kurset også bruge tid på at snakke om emner som implementering, mobilisering af netværk, rollefordeling samt motivation. Både hos personalet og ikke mindst slutbrugeren.

Vi vil ligeledes bruge tid på at tale alternativ betjening, da det jo netop handler om at gøre ASK hjælpemidlerne tilgængelige for den enkelte.

Kursister og konsulent
Bliv undervist af vores teknologikonsulenter

Kursets udbytte

Efter kurset vil du have et godt overblik over, hvad der findes af teknologiske ASK hjælpemidler, og frem for alt styrker og svagheder ved det enkelte produkt, så du er i stand til at udvælge det rette produkt til den enkelte - ud fra devisen ”one size does not fit all”!

Du vil efter kurset være i stand til at betjene grundfunktionerne i de enkelte apps og programmer, og ligeledes kunne vejlede andre i brugen. Tilmed vil du kunne drive projekter omhandlende implementering ASK hjælpemidler, således at du kan fungere som nøgleperson og sparringspartner – både for slutbrugeren samt netværket.

Endelig vil du blive klædt på i forhold til lovgivningen omkring bevilling af ASK hjælpemidler samt hvor du kan hente hjælp og sparring. Alt sammen for at du ikke står med følelsen af at skulle stå alene med ansvaret.

Undervisningen

Kursus vil være en blanding af oplæg og introduktion til programmer og løsninger samt selvstændigt arbejde i programmerne, således at I får gjort egne erfaringer. Alt sammen for at klæde jer bedst på til at arbejde med ASK hjælpemidlerne i jeres daglige praksis.

Eksempler på programmer/apps kunne være:

  • Grid 3
  • TD snap
  • GoTalk Now
  • Predictable
  • Knowme

Praktisk om kurset 

Kursustype: Kurset foregår hos jer. Enten på en lokation I vælger, eller alternativt et sted vi finder.
Omfang: 2x2 dage (8.30 – 17)
Målgruppe: Fagpersoner
Pris: (kontakt os for pris)
Underviser: Teknologikonsulenter

 

Tilmelding

Logo