
Frivillige gør digital forskel med støtte fra Kommunikationscentret
Dansk Handicap Forbund er i gang med at opbygge et netværk af frivillige, der skal støtte mennesker med funktionsnedsættelser i at blive mere digitalt selvhjulpne. Kommunikationscentret bidrager med viden, løsninger og faglig opbakning til det vigtige arbejde.
At hjælpe et menneske med at få styr på digitale udfordringer handler ofte om meget mere end blot at få adgang til MitID. Det kan dreje sig om at betjene specialiserede hjælpemidler, at benytte øjenstyring eller at lære videotelefoni, så det sociale liv kan opretholdes trods fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser.
Netop derfor har Dansk Handicap Forbund, med støtte fra Digitaliserinsstyrelsen, etableret et nyt netværk af frivillige, der skal give personer med funktionsnedsættelser bedre muligheder for digital selvstændighed. Kommunikationscentret blev kontaktet som faglig samarbejdspartner, og valgte straks at bakke op om projektet.
"Vi tog selvfølgelig imod forespørgslen med glæde. Digital selvstændighed handler om mere end at bruge offentlige systemer som MitID. Teknologien er en vigtig nøgle til en lettere hverdag, men også til en øget social selvstændighed," fortæller teknologikonsulent Michael Hjort-Pedersen fra Kommunikationscentret.
Michael og hans kollega Flemming Christensen afholdt i marts to webinarer, hvor de præsenterede en række digitale løsninger. Det omfattede alt fra simple hverdagsteknologier som talegenkendelse til avancerede løsninger som øjenstyring, specialiseret videotelefoni og smarthome-teknologi.

”En af vores hovedpointer var, at der findes mange løsninger, og ser man et behov, er der sandsynligvis en løsning. Vi understregede også, at de frivillige ikke forventes at kunne finde alle løsninger selv. Derfor opfordrede vi til, at man kontakter sit lokale kommunikationscenter for hjælp, hvis man ser et behov,” fortæller han.
Positiv respons fra de frivillige
Det var seniorkonsulent Stig Langvad fra Dansk Handicap Forbund, der oprindeligt tog kontakt til Kommunikationscentret og satte webinarerne i gang.
"Michael og Flemming har nogle helt særlige kompetencer til de særlige løsninger. De forstår komplekse behov, som eksempelvis når en person ikke kan bruge hænderne og derfor har brug for andet end et almindeligt tastatur. Webinarerne gav både overblik og vigtig viden om, at der findes langt flere muligheder, end vi var klar over, siger han.
Ifølge Stig Langvad har tilbagemeldingerne fra de frivillige været meget positive. Næste skridt for projektet er etablering af fysiske IT-caféer og online-aktiviteter, hvor de frivillige mødes for at hjælpe borgerne med deres IT-problemer.
Kommunikationscentret glæder sig til fortsat at støtte op om det vigtige arbejde, som Dansk Handicap Forbund i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen står bag.